Un microcredencial o Micro-credential és la prova dels resultats d’aprenentatge que un alumne o una alumna ha adquirit després de cursar un Programa de curta duració (PCD). Al seu torn, un PCD és una tipologia de cursos sobre una matèria en concret que se centren en les necessitats específiques de la societat i que poden formar part de titulacions majors.
Aquests programes s’han convertit en una oportunitat per a establir passarel·les entre el sistema de formació acadèmic i el professional, a més de promoure la formació al llarg de la vida.
ANECA acaba de realitzar un estudi sobre l’assegurament de la qualitat en les aliances d’universitats europees, els títols europeus i les microcredencials en el sistema universitari espanyol, el qual es farà públic en breu.
Després de la seua assistència al webinar “Micro-credentials and the role of external quality assurance” impartit per ENQA el mes de febrer passat, ANECA ha dut a terme un estudi sobre l’assegurament de la qualitat de les microcredencials, associades a la múltiple oferta de cursos curts oferits, no sols per universitats sinó, sobretot, per una gran varietat de proveïdors de formació privats associats a empreses, corporacions, plataformes, etc.
De la mateixa forma, AQU (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya) duu a terme des de 2020 l’avaluació de programes de curta duració. En el procés han comptat amb la col·laboració de la Secretaria d’Universitats i Recerca, el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) i el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya. A més d’això, van comptar amb la participació de l’aliança Barcelona Digital Talent que inclou, entre altres, el Mobile World Capital – Barcelona.
En aquest projecte es van avaluar set programes de curta duració vinculats en l’àmbit de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, que s’imparteixen en diferents universitats catalanes.
Entre els programes de curta duració que avalua AQU Catalunya destaquen els aquells vinculats al Catàleg d’especialitats formatives del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), aquells amb nivells 2 i 3 segons el Marc català de qualificacions per a l’educació superior, i 4 i 5 del Catàleg nacional de qualificacions professionals o aquells amb càrregues docent d’ens 4 i 30 crèdits ECTS.
Amb tot això i donat l’objectiu d’aconseguir una contínua formació per part dels ciutadans, el ministre d’Universitats del Govern espanyol, Joan Subirats, ha incorporat els PCD en l’esborrany de la Llei orgànica del Sistema Universitari (LOSU). En definitiva, el reconeixement de les microcredencials es troba en ple creixement i desenvolupament.