Javier Oliver, Director General de l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva (AVAP), va participar en la trobada «Carrera Acadèmica i Científica a Espanya», un esdeveniment que va tindre lloc del 6 al 8 de setembre en el Palau de la Magdalena, organitzat per la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP) en col·laboració amb el Ministeri d’Universitats i l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA).
La conferència va reunir experts, acadèmics i professionals del camp de l’educació superior i la investigació de tota Espanya per a explorar i debatre els desafiaments i oportunitats que enfronten les carreres acadèmiques i científiques al país.
Carlos Andradas, el Rector de la UIMP, va destacar durant la sessió d’obertura com aquesta conferència forma part de la programació d’Espanya en el marc de la Unió Europea, ja que Espanya ostentava la presidència de la UE durant aquesta edició dels Cursos d’Estiu. Va emfatitzar que «aquesta trobada representa una necessària anàlisi comparativa de la universitat espanyola en el context europeu».
Pilar Paneque, Directora de ANECA, va afirmar: «Venim a escoltar i aprendre de les diverses opinions dels grups que participaran en la conferència durant aquests tres dies». A més, va agregar: «Aquest curs ens ajudarà amb gran part del treball que tenim per davant en els pròxims mesos», referint-se a l’exigent calendari per a la implementació de LOSU per part d’ANECA.
Paneque va emfatitzar que si bé la nova reforma universitària «no és perfecta, la qual cosa és difícil d’aconseguir», la seua fortalesa radica en el fet que «és una llei nascuda del consens i no d’un sol punt de vista» i que «canviarà per a millorar les condicions en les quals desenvolupem les nostres carreres», segons va assenyalar la directora de la conferència.
LOSU, com ho va descriure el Ministre en funcions, «és la tercera gran Llei Universitària des de la Transició», amb l’objectiu d’abordar els problemes de la llei anterior i projectar-se cap al futur. També va subratllar la necessitat que les universitats tinguen un paper educatiu més ampli més enllà dels estudiants tradicionals a causa dels canvis demogràfics.
Aquesta conferència en La Magdalena ha reunit diversos actors del sistema universitari: especialistes, investigadors professionals de diferents organitzacions i institucions, així com representants de col·lectius universitaris. El seu propòsit és «ampliar la perspectiva i garantir un debat enriquidor» per a establir pautes per a la implementació de LOSU, segons la Directora d’ANECA. Aquest esdeveniment es duu a terme en el context d’importants canvis en el sistema universitari i científic espanyol, derivats de reformes legislatives i l’adopció de nous principis i pràctiques, que formen part d’un debat internacional més ampli.